Pederback Mountain (& Plesna policija)

Filma si še nisem ogledal (kmalu, kmalu), očitno pa dviguje precej, preveč prahu. Pa nič hudega, saj je bilo za pričakovati. A debata je zavila tudi v smer, kjer sem zelo občutljiv, vprašanja humorja. CNN se v članku Did you hear the one about Brokeback? sprašuje, ali so komedijanti, ki si drznejo zbijati šale na račun filma in njegove drzne teme, homoseksualcev (pa ne kar katerih, ampak kavbojev, še do včeraj zadnjega branika ameriške moškosti), na robu okusa ali ne: “Harmless and fun, or insulting?”

Moje skromno mnenje je takšno-le:

Dokler je smešno, ne more biti žaljivo. Če je žaljivo, ni smešno. Meja med žaljivim in smešnim pa je stvar okusa, priložnosti, kraja in časa. Receptov ni, pomagajo pamet,1 vaja in pogum. Smeh oprošča vse, ko občinstvo onemi, si ga pa usral.

Zame prepovedanih tem ni, jih ne sme biti, edino merilo naj bo smeh. Vic (šala, zbadljivka, smešnica, puščica, poskočica, doskočica) je ali smešen, ali pa ni. Ko se poslušalec odzove, s svojim nasmehom potrdi dejstvo, da je meja okusa ostala nedotaknjena. Od dobrega komedijanta pričakujemo, da se bo pogumno podal v nevarne vode, bolj kot so nevarne, bolj sladek je ponavadi smeh. Zato bom še naprej zbijal šale na račun policajev, črncev, pedrov, Bosancev, farjev, direktorjev, Rusov, politikov, Kitajcev, čefurjev, invalidov in samega sebe.

-tišina-

“Si rekel… invalidov?”

Vse oči se prilepijo name. Prestavim se na stolu. Na čelu čutim mokroto. Govorim počasi:

“Ja. Invalidov. Ali je prav, da ob nepričakovanem srečanju z invalidom nehote odtegnemo pogled stran, da ne bi buljili? Ali ni prav ta drobna gesta nezavednega sramu in občutka krivde pravzaprav žalitev tistega na vozičku? Mar ni takšno, čeprav nehoteno, izražanje nelagodja ob njihovi prisotnosti žaljivo?

“Njihova pravica je, da jih sprejmemo v družbo brezpogojno, takšne kot so. Sem sodi tudi pravica do smešnosti. Ja, tudi invalid je lahko smešen. Tako je, ‘biti smešen’ jemljem kot pravico. Z izogibanjem “občutljivim temam” jih le legitimiziramo kot problematične.”

Zato, nasmejmo se pedrom. Ne, ne bom jih imenoval “geji”, te pazljivosti jezika imam poln kurec, to naj počno Ameri, njihova “politična ustreznost” me žene kozlat. Prekleti licemerji. Pedri pa so fejst in u’redu fantje, a Bog mi je priča, smešni.

http://video.google.com/videoplay?docid=-84797192938142966

“Plesna policija” je skeč iz nesrečne prve oddaje Brez zavor, scenarij je Pokornov, posnetek izpred skupščine pa smo izmaknili nacionalki (imel sem prijatelja v samem gnezdu TVS), ker na naših (poptevejevskih) posnetkih izpred skupščine ni bilo tako lepo videti tistega policijskega kordona).2

Ja, še o karikaturah. Humor je nad politiko, meja med smešnim in neokusnim pa tanka. Kdor zna, zna, kdor pa ne, naj gobec drži. Argument “se ne sme” pa preziram. Vse se sme.

-Jonas

  1. Humor je šifrirana komunikacija med ljudmi. Pripovedovalec zgodbo zakodira, jo prenese poslušalcu, ki jo v glavi odkodira, odtod “zamik” aplavza. Kasneje ko zaštekaš, slajše je. Za oba procesa, šifriranje in dešifriranje pa je potrebna inteligenca. Humor je torej (zame) per definitionem domena inteligence.
  2. Ne, Edi Pucer ni homo (ali pa dobro skriva). Me ta izjava dela zahojenca, ker to posebej poudarjam, da ne bi kdo kaj takega (groznega) mislil?
  • Share/Bookmark

Mnenja

  1. jebžo, - 8.2.06 | 01:24

    Res je. mislim da najbolj Pedre diskriminiraš, že s tem, ko začneš premišljevat, predn mu kaj zineš, da ga ja nebi polomu, pa ga prizadel. isto je s kakimi invalidi(hromi, “gluhi, …), al pa črnci. Kratko malo lahk rečem J… Se. če se lahk iz nas “normalnih” ljudi, ki kao nismo deskriminirani norca delajo, pol je tud neke vrsta dolžnost, da se delamo norca iz une “skupine” ljudi, da jim slučajno nebi dajal potuhe…

    Itak je pa vsem jasn, da je črn humor bil zmeri najolši, vsej za mene! AMEN(Ali-g styl, da nev pomote) :)

  2. Poulette, - 8.2.06 | 11:46

    Načeloma se strinjam. Hkrati bi pa dodala, da takšen humor pogosto temelji na najnižjem skupnem imenovalcu in je kaj kmalu lahko zgolj vir “cheap laughs”. Najlazje si je nadeti bosanski naglas ali se obleči v pedra in je folku to že smešno (a la TV Dober Dan), ne glede na to, kaj bos rekel. Politično nekorektni humor je ok, ampak naj bo inteligenten.

  3. Jonas, - 8.2.06 | 12:51

    Ali se ima podpovprečno inteligenten človek pravico smejati? Absolutno da. S čim ga nasmejati? S šalami, primernimi njegovi inteligenci.

    Tudi “kmečki” humor ima svoje mesto, bolje rečeno, svojo publiko. Skrivnost uspeha je najbrž tudi v oceni publike.

    Ekipa TV Dober dan pa svoje publike očitno ne ceni prav visoko. In jaz njih enako nazaj.

  4. Rudi, - 8.2.06 | 13:35

    George Carlin je isto mnenje lepse zapakiral v hudo smesen nastop:

    Ohhh, some people don’t like you to talk like that. Ohh, some people like to shut you up for saying those things. You know that. Lots of people. Lots of groups in this country want to tell you how to talk. Tell you what you can’t talk about. Well, sometimes they’ll say, well you can talk about something but you can’t joke about it. Say you can’t joke about something because it’s not funny. Comedians run into that shit all the time. Like rape. They’ll say, “you can’t joke about rape. Rape’s not funny.” I say, “fuck you, I think it’s hilarious. How do you like that?” I can prove to you that rape is funny. Picture Porky Pig raping Elmer Fudd. See, hey why do you think they call him “Porky,” eh? I know what you’re going to say. “Elmer was asking for it. Elmer was coming on to Porky. Porky couldn’t help himself, he got a hard- on, he got horney, he lost control, he went out of his mind.” A lot of men talk like that. A lot of men think that way. They think it’s the woman’s fault. They like to blame the rape on the woman. Say, “she had it coming, she was wearing a short skirt.” These guys think women ought to go to prison for being cock teasers. Don’t seem fair to me. Don’t seem right, but you can joke about it. I believe you can joke about anything. It all depends on how you construct the joke. What the exaggeration is. What the exaggeration is. Because every joke needs one exaggeration. Every joke needs one thing to be way out of proportion. Give you an example. Did you ever see a news story like this in the paper? Every now and then you run into a story, says, “some guy broke into a house, stole a lot of things, and while he was in there, he raped an 81 year old woman.” And I’m thinking to myself, “WHY??? What the fuck kind of a social life does this guy have?” I want to say, “why did you do that?” “Well she was coming on to me. We were dancing and I got horney. Hey, she was asking for it, she had on a tight bathrobe.” I’ll say, “Jesus Christ, be a little fucking selective next time will you?”

    http://www.iceboxman.com/carlin/pael.php#track4

  5. Poulette, - 8.2.06 | 22:53

    Mogoče se nisem dovolj precizno izrazila, ker “inteligenten humor” zveni tako, kot da je namenjen izključno neki intelektualni eliti (“highbrow”). V bistvu pa mislim, da je lahko humor inteligenten in hkrati všečen različnim vrstam publike, naj bo kmečka ali “intelektualna”… ni to tudi skrivnost številnih znanih komikov (Ali G., Chris Rock itd)?! Gre bolj za vprašanje kakovosti, vsebine. Ko smo že pri politično nekorektnem humorju, two words: Scott Capurro. Politično nekorektni peder, kaj boljšega?!

  6. Robert, - 9.2.06 | 08:51

    Jonas: Se strinjam s kompletnim člankom, nebom razpravljal na to temo:)

    Poulette: Mislim, da ni bilo mišljeno da je kmečki humor za kmete, in inteligentni za nekoga ki se ima za inteligentnega. Vsi vemo da so nekateri ki bi morali biti inteligentni, “kmetje”, da pa je tudi veliko kmetov inteligentnih.

    • beseda kmetje v narekovajih je uporabljena kot slabšalnica. S tem nisem hotel nobenega prizadeti, sam menim, da kmetje niso “kmetje”. Upam da bo prav razumljeno.

    LP, Robert

  7. kokolo, - 9.2.06 | 08:54

    dragi jonas nočemo drnovška hočemo podcast

  8. jaKa, - 9.2.06 | 09:55

    za odličen stand-up na temo pedrov in pravih ameriških moških priporočam eddie murphy – delirious

  9. Nino, - 9.2.06 | 10:06

    Oj,

    a se spomniš fantov, ki so nastopili v oddaji TLP kot glasbena skupina z imenom The Kripls. Vsi na vozičkih. Prave face so bli… Pedri pa mi sploh niso več smešni, samo gadni še… Zadnje čase se v družbi radi nasmejimo na račun Židov. Ne vem je to zaradi obletnice, al zaradi Borata.

    V glavnem, če veš kaj je prav in kaj ni, se lahko nasmejiš tudi bol kislim šalam…

  10. đexon, - 9.2.06 | 11:17

    Pedri so itak odlična osnova za karakterje, ampak le to, da so pedri, še ni smešno in če se karakter potem postavi v res smešno situacijo, ki jo njegov status še izpopolni, zadeva nikakor ni žaljiva.

    Žaljivo pa ni skoraj nikoli do tistih, ki so pripadniki teh skupin, ampak do nekih starokopitnežev, ki ne razumejo besed komedija in karakter – zadevo bi radi videli kot nek napad.

    Ne zanima me, če predsednik doma pretepa ženo, dokler dobro vodi državo. Prav tako me ne zanima, kaj si komedijant misli o določenih skupinah ljudi, kako drzen je in kakšne metode uporabi, da me nasmeje, le da me. Nekateri pač te stvari vedno jemlejo resno in komedijanta potem ocenjujejo po moralnih vrednotah. Jebeš to! Takšni ljudje potem tudi od trgovcev zahtevajo, da so pošteni, iskreni in jim čim manj zaračunajo, ampak to potem niso dobri trgovci.

  11. popy, - 9.2.06 | 11:20

    Bom malo bolj konkretna: mene moti, če ima humor še nek drug namen, ki ni le v tem, da zabava ljudi, jim krajša čas in ne vem kaj še vse. PRimer je Hribar, ki, čeprav priznam, kdaj tudi nasmeška vreden, vse pokvari s svojo preveč očitno nekorektnostjo (sicer pa je že po lastni izjavi oz.definiciji politična k…a). To je za moj okus bedasto, žaljivo in nasilno do gledalcev in zato njega in njemu podobnih preprosto ne maram. Ni mogoče, da se nekatere smeši na drugačen način kot druge, tako da imam včasih občutek,kot da je na delu cenzura in da so nekateri enakopravnejši od drugih. DOločenim osebkom namreč s svojim “pozitivnim smešenjem” celo pomaga k nabiranju (političnih ali kakih drugih) točk, druge (ki mu morda niso tako všeč)pa nesramno in neprikrito žali. Takšen način po mojem mnenju ni značilen za iskrenega kritika oz. tenkočutnega opazovalca razmer v družbi(kar naj bi menda bila tudi ena od funkcij humorja). pp

  12. đexon, - 9.2.06 | 11:48

    Če bi bil bolj smešen, potem ne bi bilo moteče. Spravljanje živih ljudi v zadrego se mi ne zdi ravno nek dober humor in me zgolj to moti, za druge stvari mi tukaj ravno ni mar, sploh pa ne za politično korektnost. Hribar pa tudi naj bo, kar hoče. Lahko tudi pere možgane, če je ob tem smešen.

  13. popy, - 9.2.06 | 11:51

    Aja, pa še to sem pozabila: “humorna” tema je vendar ta trenutek še sploh aktualna! Pomislite na sporne karikature, ki so užalili muslimane, glejte, kaj je zanetil en ubogi nedolžen humor. Zanimivo, ne?

  14. popy, - 9.2.06 | 11:57

    gospod đekson, žal sva se si že dvakrat presekala elektronski poti, tako da nisem pravočasno opazila vašega odgovora, zato moram dodati še to, da se ne strinjam, naj bo hribar kar hoče, in sicer zato, ker ga predvajajo na nacionalni tv (očitno tudi karikaturisti ravno ne morejo biti kar hočejo (oz. ni preveč dobro da so) kot sem že prej napisala. Če je na tv vsak lahko, kar hoče, potem je to grozno. (za pop tv je to drugače, saj vemo da predvajajo razne sanjske oddaje ipd.)

  15. eva, - 9.2.06 | 12:48

    dexon…Ne zanima me, če predsednik doma pretepa ženo, dokler dobro vodi državo…

    ….mhm, je vzeto iz konteksta,… vem, sam človek a bi ti mal premislu, preden kaj zineš, oziroma napišeš

    mislim, no upam in želim, da je blo tole sam flancanje, ker sicer ti rabiš mal strokovne pomoči

    si me spravu v tak bes, da mi tud sonček zuni ne pomaga…

  16. eva, - 9.2.06 | 12:54

    ojla, še komentar na temo… mene povsod in vedno najbolj nasmejijo ljudje, ki se delajo norca sami iz sebe

    lep dan želim

  17. đexon, - 9.2.06 | 13:35

    Sem dobro premislil. In da, tisto o predsedniku je le hipotetični primer, saj niti nisem napisal, katerega mislim. Čemu pa bes? Nobene nestrpnosti ni bilo v mojem mnenju, hotel sem le povedati, da človekova poklicna uspešnost nima veze z njegovim privatnim življenjem in tem, kar se mu plete v glavi. Dokler izpolnjuje neke pogoje, je lahko to, kar hoče. Zakaj pa ne? A je point Hribarjeve oddaje pravičnost, prijaznost do gostov in urejeno privatno življenje voditelja? Edina pomanjklivost humoristične oddaje je lahko slab humor.

  18. popy, - 9.2.06 | 17:47

    jA, se pa tudi zelo strinjam, da pretepanje žene ni ravno sprejemljivo ravnanje za enega predsednika (pa tudi kogar koli drugega ne). Do vsakega nasilja moramo biti nestrpni. Mislim, da je pomembno, kakšni so politiki zasebno, saj so si s svojo funkcijo izbrali “javno” življenje in so med drugim nekakšni trendseterji. (če oni lahko, zakaj ne bi še mi) Tako pač je, poglejte Ameriko, tam je še huje. Sicer pa itak zvemo samo tisto, kar in kadar njim paše (gl.primer Drnovšek – bljak).

  19. mArkedzani, - 13.2.06 | 02:50

    Hvala za posnetek! vidim, da vseeno izpolnjujes zelje :)

Na voljo je Markdown za oblikovanje besedila.

Komentiranje iz tujine je omogočeno zgolj prijavljenim uporabnikom !